Saturday 23 February 2013

Barangan Antik

Di rumah warisan ini turut terdapat beberapa barangan antik yang menarik dan sukar untuk didapati pada zaman teknologi ini.




Terdapat kisah yang cuba disampaikan melalui ukiran yang terdapat pada almari lama ini. Jika dilihat secara teliti, berkemungkinan kisah yang ingin disampaikan adalah mengenai pembukaan Melaka yang telah sampai ke pengetahuan Maharaja Ching Yung Lo. Maharaja Yung Lo telah memerintahkan Lakasamana Yin Ching pergi ke Melaka bersama pengikut-pengikutnya pada tahun 1903. Kemudian, Laksamana Cheng Ho pula yang menyusul ke Melaka dan diikuti oleh lawatan Maharaja Cina dan dengan lawatan tersebut terjalinlah hubungan diplomatik antara China dan Tanah Melayu. 





Pada tahun 1459, Sultan Mansur Shah (1459 – 1477) menaiki takhta. Disebabkan kedudukannya yang strategik, Melaka menjadi sebuah pangkalan luar yang penting bagi kapal-kapal. Bagi mengeratkan hubungan diplomatik dengan Melaka, Maharaja China telah menganugerahkan anaknya Puteri Hang Li Po dengan tujuan untuk dikahwinkan dengan Sultan Mansur Shah. Untuk menyambut Hang Li Po, Sultan Mansur Shah juga menghantar Tun Perpatih Putih dengan segolongan pengiring ke negeri China untuk mengiringnya. Hang Li Po tiba di Melaka pada tahun 1458 bersama-sama 500 orang pengiring.




Antara koleksi pinggan mangkuk yang terdapat dalam rumah warisan tersebut.



Reka bentuk pintu hadapan rumah mempunyai anyaman yang menarik. 


Dinding rumah ini diperbuat dari gentian kaca berwarna hijau dengan ukiran yang timbul amat sukar didapati pada zaman sekarang.


Ini adalah pasu perhiasan lama yang mempunyai ukiran yang timbul.



Hiasan yang terdapat pada satu sudut di rumah warisan ini.


Hiasan yang terdapat di cermin berbentuk seakan-akan seekor burung.




Gambar di atas menunjukkan meja belajar yang pernah digunakan oleh Allahyarham Hj Bachee pada zaman pemerintahan British tidak lama dahulu. Meja ini unik dan jarang dijumpai pada zaman ini.


Ukiran yang terdapat pada almari baju ini sangat menarik kerana berunsurkan alam semulajadi dengan ukiran yang berbentk bunga dan burung.




No comments:

Post a Comment